Turismul la crame: o provocare și o oportunitate unică pentru România

Turismul la crame: o provocare și o oportunitate unică pentru România

Zilele trecute am avut două intervenții despre turismul la crame, una în După Afaceri Premium – Ziarul Financiar, iar alta live la Aleph Business în emisiunea din 22 august.

Cum experiența mea în turism (lucrez în acest domeniu din 2006), cât și în lumea vinului mă ajută să am o imagine de ansamblu asupra celor două domenii, vin astăzi cu câteva clarificări care să aducă mai multă claritate legată de cum putem face cu succes enoturism în România.

Personal, am intrat în lumea vinului în 2015, chiar cu ajutorul enoturismului. Am fost atunci la „Ziua Vinului” în Republica Moldova (care se sărbătorește în primul weekend al lunii octombrie) într-o excursie de promovare a destinației. Vinul era o noutate ce a devenit, pe rând, curiozitate, pasiune, iar apoi meserie.

Fiind activă în industria de turism nu am putut să nu observ în acel moment că turismul în Republica Moldova se confunda cumva cu turismul la crame. Sau, mai bine spus, turismul la crame era cel mai bine dezvoltat și cel mai vizibil tip de turism din Republica Moldova. Am stat acolo 7 zile în care am vizitat câte 1 cramă pe zi, fiecare dintre aceste crame fiind pregătite pentru turism cu ghid care să povestească despre loc (despre istoria sa, despre cum se face vinul, despre ce vinuri au în portofoliu) și care să te plimbe din vie în cramă, iar apoi să te îndrume spre restaurantul cramei unde avea loc o degustare. Mai mult de atât, fiecare dintre cramele vizitate aveau și câteva camere pentru cazare (cu certificare), iar restaurantele erau deschise atât celor cazați, cât și celor veniți pentru un tur de cramă cu degustare de vin, fie pentru cei care au venit numai pentru a servi masa. Noi în România în acel moment, în 2015, nu aveam deloc acest tip de turism dezvoltat.

Turismul la crame, cunoscut și ca „enoturism”, a început să prindă contur în pandemie când oamenii căutau modalități și locuri noi pentru a petrece timpul liber în România (granițele fie erau închise, fie existau tot felul de restricții legate de călătorie, așa că majoritatea românilor au căutat opțiuni de petrecere a timpului liber în țară). Restaurantele erau închise, așa că la acel moment mai multe crame din România au decis că e momentul să își deschidă porțile pentru vizitatorii care păreau a fi din ce în ce mai mulți, cu atât mai mult cu cât aveau nevoie de vânzări – vinurile îmbuteliate își așteptau clienții, acestea trebuind să facă loc în cramă pentru vinurile din noua recoltă ce urmă să vină.

Dacă luăm exemplul regiunii viticole Dealu Mare, regiunea cea mai compactă în ceea ce privește cramele din România, până în pandemie exista o singură cramă ce era deschisă pentru turism în fiecare zi a săptămânii la care te puteai duce fără rezervare și puteai avea parte de un tur de cramă ce se încheia în magazinul cramei (care era pregătit nu numai cu vinuri, ci și cu tot felul de produse ca și suveniruri): Lacerta. De atunci și până în prezent, mult mai multe crame și-au deschis porțile, acestea fiind deschise și astăzi publicului, însă fiecare având un program diferit ce trebuie consultat înainte de a-ți face planul să mergi acolo. Găsești aici câteva idei de călătorie la crame în Dealu Mare, iar aici în Drăgășani.

Turismul viticol reprezintă astăzi o oportunitate de unică în România:

  • cramele își pot diversifica serviciile fiind deschise către turism
  • tururile cu degustare de vin însoțite de mâncare încep să fie din ce în ce mai solicitate atât pentru turismul leisure, cât și pentru turismul de business
  • experiențele pe care le poți avea la cramă (plimbare cu bicicleta, participarea la un concert de jazz/la o petrecere, la un foc de tabără,  la picnic, la o sesiune de cules de struguri sau de a face propriul cupaj) încep să fie din ce în ce mai accesate de iubitorii de vin, dar și de cei care încep să fie curioși despre industria vinului
  • pot apărea unități de cazare noi care să răspundă nevoii de a rămâne în regiunea în care mergi la o degustare de vin
  • restaurantele ce sunt deschise în regiuni viticole (aparținând de crame sau nu) încep să aibă public din ce în ce mai numeros
  • odată cu dezvoltatea turismului în regiunile viticole (tururi, cazare, restaurant, activități) se dezvoltă aceste regiuni și se crează locuri de muncă noi.

Provocări pentru cramele care vor să investească în enoturism și/sau în unități de cazare:

  • Cramele care vor să facă turism trebuie să înțeleagă de la început că „Turismul e alt business față de activitatea cramei”.
  • E nevoie de oameni pregătiți profesional, de know how în domeniul ospitalității.
  • E nevoie ca o cramă să aibă personal angajat care să se ocupe de turiști, să știe să prezinte în cuvinte simple activitatea cramei (nu toți vizitatorii sunt familiarizați cu termenii folosiți la crame/în lumea vinului).
  • Cramele au nevoie de flexibilitate legată de zilele de vizită, ore și număr minim de turiști, așa că persoana angajată pentru zona de turism ar trebui să aibă flexibilitate și program de lucru mai ales în weekend, când există mai mulți vizitatori. În turism nu trebuie să existe “avem închis duminică” sau “sâmbătă lucrăm până la ora 13”. Turismul se întâmplă MAI ALES ÎN WEEKEND. Dacă ai închis duminică îți înjumătățești venitul din turism (bineînțeles, se aplică și la cei care au restaurante).
  • Pentru cramele care vor să investească în unități de cazare: acestea trebuie să aibă un plan bine definit pentru mai mulți ani pentru că aici e nevoie de o investiție mai mare, autorizații, și cu atât mai mult persoane cu know how în industria ospitalității.
  • Turismul este un business 24/7 iar cramele care abordează acest business trebuie să fie conștiente de asta.

Educația publicului este cheia în succesul enoturismului din România

Enoturismul este un tip de turism de nișă. Îl vor practica în primul rând pasionații de vin, însă alături de aceștia pot călători și oameni curioși despre vin și de activități noi, de socializare.

Enoturismul este despre experiență: deguști vinul, afli cum a fost făcut, afli povestea cramei, a oamenilor din cramă, vizitezi crama și via, eventual te implici în culesul strugurilor, îmbutelierea unei sticle de vin pe care să o iei acasă, îți faci propriul cupaj. Toate acestea construiesc pas cu pas experiența iar fiecare cramă în parte este responsabilă pentru o experiență diferită pe care o poate oferi turiștilor.

Educația publicului începe cu accesibilitatea la informație și la cât mai multe astfel de experiențe. Dacă cineva vede o dată pe an o experiență de vizită cu degustare la o cramă este puțin, are timp să uite. Însă dacă vede că acest tip de turism se dezvoltă, va deveni curios și va participa. Cu atât mai mult cu cât experiențele la crame încep să fie diversificate: au apărut petreceri în vie, spectacole de jazz, plimbări cu bicicleta, picnicuri în vie, petreceri, vizite în care culesul de struguri este inclus ca și experiență pentru turiști. Și, foarte important, au apărut opțiuni de vizită la crame cu transport inclus, ceea ce face ca experiența să fie cu adevărat frumoasă pentru toți cei care aleg astfel de excursii – aceștia își pot lăsa mașina acasă și se vor putea bucura de degustare.

Pe lângă a fi o băutură, vinul este și cultură

Pe lângă a fi o băutură, vinul este și cultură, face parte și din gastronomie iar în jurul sau se crează povești, experiențe, se leagă prietenii. Enoturismul este un tip de turism aflat încă la început în România, însă observ o creștere a acestuia în mai multe regiuni viticole de la noi, lucru care dă speranță și celorlalte regiuni viticole pentru a se dezvolta pe acest segment.

Iubitorii de vin și de experiențe legate de vin găsesc informații, evenimente și articole în aplicația mobilă Winesday App, aplicație dedicată iubitorilor de vin, gastronomie și călătorie la crame în România. Dacă nu ai descărcat încă aplicația o poți face gratuit de aici în AppStore și Google Play, aplicația fiind disponibilă în limba română și engleză.

Winesday App este cea mai completă resursă dedicată iubitorilor de vin din România, în ea putând accesa direct mai multe tipuri de furnizori (crame, unități de cazare din regiuni viticole, restaurante cu liste generoase se vin, wine shop-uri, wine bar-uri, organizatori de cursuri despre vin și organizatori de diferite evenimente cu vin). În aplicație găsești totodată și Oferte speciale (la vin, la evenimente), articole utile și interesante despre vin și poți totodată să te înscrii la diferite evenimente cu vin (degustări de vin, petreceri în vie, călătorii la crame, plimbări cu bicicletă în vie, cursuri) organizate de furnizorii afișați în aplicație.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

six + 17 =

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.